16.- 25. 5. 2025 / Otevřeno denně (vernisáž: 15. května 18:00)
Anna Dedecek, Maya Terkawi, Eva Nora Soo Hyeon Nebelius, Kristýna Mikulková, Richard Kovalovský, Trang Erika Nguyen Thu, Ana Ilienko, Sára Hacherová, Ema Mihálová
grafika: Žofia Fodorová a Šimon Vlasák

Pedagogická podpora: Veronika Daňhelová, Markéta Kinterová, Rudo Prekop, Nina Šperanda
Loose Ends
Klauzurní výstava studentstva Ateliéru dokumentárních strategií a Ateliéru imaginativní fotografie FAMU
Anna Dedecek
Zděděná nepřítomnost / foto textilní koláž, instalace
Tento projekt se zabývá vytěsněnými vzpomínkami a neviditelnými linkami, které spojují rodinu, ztrátu a návrat. Můj otec utekl z Československa v roce 1983 a zanechal za sebou domov, jazyk i rodiče. Po léta byly dopisy od jeho matky jejich jedinou formou komunikace. Vrátil se až po její smrti, poprvé v roce 1991 – a znovu v roce 2024. Jeho příběh mi nikdy nebyl plně předán; vyrůstala jsem bez jazyka, bez historie a bez jasného povědomí, odkud pocházíme.
Prostřednictvím fotopříběhů se pokouším poskládat dohromady to, co nyní zůstalo v rodině mého otce; vzpomínky. Pracuji s fragmenty z otcova archivu – jeho fotografiemi z dětství, výkresy z umělecké školy, dopisy od matky a fotografiemi z jeho návratů do České republiky, které vrstvím se svými vlastními: letenkami, fotografiemi z Jáchymova, dětskými kresbami a osobními efemériemi, které jsem nasbírala během svého pobytu zde. Součástí je i textové vyprávění vycházející z jeho mluvených vzpomínek – o tom, co znamenalo odejít a co to obnášelo.
Tkaní a šití zde fungují nejen jako materiálové techniky, ale i jako metafory toho, jak se tvoří paměť a identita: prostřednictvím nití, mezer, vrstev a gest opravy. Tkaní v této instalaci je záměrně přerušené a neúplné. V tomto poškozeném tkaní však nejde o opravu toho, co je pryč, ale o uvědomění si mezer, které se nepropojují.
Maya Terkawi
odrazy země, video instalace, flipbook
Tato práce je pokračováním zkoumání mé syrské identity vyrůstající v diaspoře. Porozumění tomu, co je a co bylo.
Skrze oči mého táty pozoruju město, které prošlo mnoha změnami. Místní atmosféra, která zažila střelbu ze všech stran. Rohy ulic, které byly svědky smíchu, strachu i pláče. Zdi na kterých stále zůstávají stopy rané revoluce nebo její následky.
Vidím to vše s někým, kdo má hlubokou lásku k zemi, kterou pro něj nemůže nahradit žádné jiné místo. Tato láska, kterou jsem pozorovala během dospívání, odráží jak moc mi na tom teď záleží. Země, která mi byla po mnoho let vzdálená, mi teď připadá jako něco, co bych konečně měla poznat a naučit se chápat.
Eva Nora Soo Hyeon Nebelius
Held Apart / fotografie
Held Apart je projekt, který se zabývá dokumentováním emocionální náročnosti a izolace osamělého pobytu v cizí zemi v kontrastu se vzpomínkami a vazbami na domov. Obsahuje dvě části vzájemně propojené, spojené tak, jak se spojují všechny emoce: Jedna část se zabývá vnějším prostředím pobytu v zahraničí a neschopností navázat vztahy. Druhá část nahlíží do vnitřku toho, co si člověk pamatuje z intimity domova.
Held Apart je vizuální podoba několika měsíců bez tělesného kontaktu a počítání dnů.
Kristýna Mikulková
Příběh mrtvých ryb / fotografie, audio
Instalace je inspirovaná objevem velkého počtu mrtvých ryb v rybníce na výletě s dětmi. Od této události se rozvinuly další činnosti, které nás vedly k přemýšlení o tom, jak ryby mohly zemřít až po stavění pomníčku rybám a zpívání jim. Fantastické příběhy o divokých liškách či štikách obecných, které ryby kously, střídaly teorie o blesku, který uhodil do hladiny vody či jedu nebo šamponu ve vodě. Místní nám však tvrdí, že jde o normální jev, který se odehrává každé jaro. Snažíme se ryby spočítat, je jich na krátkém úseku opravdu kolem třiceti, to nám vrtá hlavou. Přecházíme přes hráz, kde se objevuje teorie o šamponu, protože voda hodně pění. Napadá mně, zda nemůže existovat nějaká souvislost s hnojením okolních polí a úhynem ryb v tomto období. Nezbývá než zapátrat a nakonec se dozvídáme, že jde opravdu o období zvýšeného úhynu ryb, protože jsou ryby po zimě oslabené a s jarním oteplením se ve vodě množí bakterie, které mohou způsobovat smrt slabých jedinců. Zajímavé pro mě bylo pozorovat, jak si děti nacházejí vztah k mrtvým rybám a s jakou mírou empatie pracují ve velmi krátké době.
Richard Kovalovský
Vymyté prechody / fotografie, inštalácia
Projekt Vymyté prechody vychádza z historickej operácie ŠtB nazývanej „Kámen“, ktorá býva považovaná za najväčšiu provokáciu tajnej služby počas komunistického režimu v Československu. Štátna bezpečnosť v nej cielene navádzala občanov na útek do zahraničia, len aby ich následne zadržala na umelo vytvorenej hranici a obvinila z pokusu o emigráciu. Podvod bol premyslený do najmenších detailov – od falošnej colnice a nemecky hovoriacich vojakov až po inscenované výsluchy. Projekt skúma spôsoby, akými moc vytvára vlastnú verziu skutočnosti a ako sa lož stáva nástrojom trestu. Sleduje hranice, ktoré nemožno vyznačiť na mape: morálne, vnútorné, posúvajúce sa pod tlakom okolností. Východiskovým bodom je noc prvého falošného prechodu, ktorá nastavila vzorec pre systematické zneužívanie dôvery. Práve do tejto noci sa projekt vracia – nielen tematicky, ale aj formálne. Tma, záblesky svetla, zrkadlenie, úlomky priestoru. Ticho medzi lesom a hranicou nie je neutrálne, je napäté, ako chvíľa tesne pred tým, než sa niečo odohrá.
Trang Erika Nguyen Thu
Tichý lesk / intervencia vo verejnom priestranstve, inštalácia s projekciou
Je to skutočne šeď, alebo naše rozhodnutie, to tak vnímať?
Takmer denne prechádzame rovnakými miestami.
Táto peroiodickosť vrýva vzory nášho pohybu do podvedomia – automatizuje našu činnosť a otupuje našu pozornosť— akoby naše vnímanie „šedelo“ tieto predstavy. Myseľ postupne rozmazáva to, čo je nám známe a presúva to do úzadia.
Prestávame byť všímavý.
Tento projekt sa snaží narušiť tento náš automatický pohľad.
Existuje nespočetné množstvo vecí, ktoré zvyčajne zostáva nepovšimnuté. Jedným z nich je aj povrch, po ktorom každý deň kráčame, je plný štruktúry a rytmu, ktorý sa ale pre svoju rovnakosť stáva zneviditeľneným. Vytvorením zmeny na dlažobných kockách Malostranského námestia, ktorými sa snažím na okamih upútať pozornosť okoloidúcej bytosti.
Intervencia pridáva novú vrstvu na existujúcu, odrážajúcu jej prirodzenú štruktúru, ale zároveň vyzýva k zmene nášho vnímania každodenného priestoru Malostranského námestia.
Týmto vás vyzývam sa zamyslieť nad nasledujúcim:
Každý deň sa stretávame s rôznymi rovnakosťami — vidíme ich ale skutočne?
Alebo ich ich známy rytmus, opakovanie a rovnakosť spravili neviditeľnými?
Ana Ilienko
Nádech. Výdech. / koláž, autorská kniha
Série prací Nádech. Výdech. zkoumá osobní proces vyrovnávání se s vnitřními konflikty a emočními obtížemi skrze fyzické konání. Část Nádech tvoří koláže vytvořené jednoduchou, avšak vrstevnatou technikou: jeden obraz se opakuje a vytváří rytmus, který se stává strukturou klidu a návratu k sobě. Koláže působí jako dech — soustředěné, jemné, sestavené z křehkých fragmentů. Jsou reakcí, nikoli únikem.
Část Výdech představuje deníkovou fotoknihu — přímé zaznamenání vnitřních stavů, které nelze snadno vyjádřit slovy. Prázdnota, úzkost, sebenenávist — nic z toho není řešeno, ale všechno je přiznáno. Série neukazuje cestu k uzdravení, ale k rozhodnutí: zničit, nebo tvořit. Někdy jsme unavení ze života — a právě proto vzdycháme. Ale i tak je důležité dýchat dál. Znovu se nadechnout.
Sára Hacherová
Bezhraničné mesto / fotografie, autorská kniha
Projekt vychádza z osobnej skúsenosti neustáleho cestovania medzi mojím rodným mestom na Slovensku a Prahou počas posledných ôsmich mesiacov. Tento opakujúci sa pohyb sa stal najprominentnejšou spomienkou v mojej mysli – natoľko, že sa premenil na pocit konštantného stavu, kvôli ktorému som sa necítila byť skutočne prítomná už nikde. Toto obdobie pre mňa bolo podmienené spomínaním, ktoré nebolo ani tak nostalgické, ako nevyhnutné pre pocit bezpečia. Domov bol prítomný najmä vtedy, keď som v ňom nebola.
Postupne sa vo mne vytvoril nový priestor, v ktorom tieto dve miesta už nefungujú nezávisle od seba, no presakujú jedno do druhého. Fotografiu využívam ako nástroj mapovania tohto fiktívneho územia, ktorému chýba štruktúra, architektúra, či systém. Stáva sa premenlivou pustatinou, v ktorej sa pohybujem.
Ema Mihálová
Ak by som sa na pohraničí ocitla za tmy, zakopla o hraničný kameň a kráčala ďalej, moje telo by nepocítilo zmenu / video-performance, fotografie
Skúmam subtilné implikácie tej najnenáročnejšej možnej migrácie medzi dvomi krajinami. Zasádzam svoje telo do priestoru česko-slovenských hraníc a snažím sa sledovať trans/de-formácie, ktorými prechádza pri priechode líniou, tak abstraktne prítomnou v mojom živote. Vzťah k obom krajinám každým presunom nadobúda nové pachuti a pazvuky, hromadia sa naň zakaždým nové konotácie, obklopujú ho iné súvislosti. Odlupuje sa zo mňa mŕtva koža, moje vnímanie vlastnej identity mizne a znova sa objavuje. V tvorbe diela umocňujem svoju nezmyselne privilegovanú vnútoschengenskú pozíciu, z ktorej sa hranica a jej politika môžu zdať ako neuchopiteľné koncepty. Toto miesto pre mňa predstavuje len prostredie ako ktorékoľvek iné, v ktorom sa z obyčajnej umeleckej recesie môžem voľne a neohrozene pohybovať. Pohraničie nie je ontologicky ukotvené, je selektívne vo svojej nebezpečnosti, vo svojom vplyve na existenciu človeka.
Vo videoperformancii si staviam okolo hraničného kameňa dočasné obydlie, rezignujem na politickou klímou limitovanú akomodačnosť oboch štátov. Bielou textíliou prekrývam významotvorný náboj fyzickej manifestácie štátnej hranice. Napriek tomu si však (kontraintuitívne?) vyberám stvárniť to práve tam, na pomedzí, ukotvujúc dielo do neideálnej reality. Dom napokon pre neďaleké hrmenie a absurditu celého aktu búram, jeho pozostatky tam zostávajú ako memento bezvýchodiskového symbolického pokusu o alternatívu.